Svaki čovjek posjeduje određene ideale i u sebi oblikuje
misli o tome kako bi trebao urediti svoj život i o ciljevima,
koje želi doseći. Naravno da se ponekad u tome ode predaleko.
To je onda tako, kao da se seže za zvijezdama.
Kakva god bila Vaša osobna filozofija, uspjeh u svakom slučaju
ovisi o sredstvima, koja bi nekog trebala dovesti do cilja.
Za to postoje određene opće priznate metode, koje se također
mogu nazvati "alatima". One su potrebne, kad se želi doseći
majstorstvo u bilo kojoj djelatnosti. Ako se tom metodom ne
ovlada ispravno ili samo nepotpuno, to donosi razočarenja.
Ali to znači, da se cilj nije mogao ostvariti, koliko god
se uložilo za dostizanje njega.
Alat ili sposobnost, za dostizanje naših ciljeva u životu,
je stvarateljska snaga predočavanja ili također nazvana imaginacijom.
Ona nam pomaže dalje razvijati vlastite sposobnosti, dostizati
naše želje i ciljeve i za sebe dublje shvatiti smisao svog
postojanja.
Prije nego si počnemo razjašnjavati "imaginaciju" ili snagu
predočavanja, potrebno je jednom ograničiti taj pojam od druge
duhovne djelatnosti. Imaginacija ni na koji način nema veze
s empirijskim zapažanjem. Pod "empirijskim zapažanjem" podrazumijevamo
prepoznavanje vanjski predatih stvari ljudskim osjetilnim
organima. Tako s jedne strane koristite dok čitate ove retke,
određene osjetilne organe, kao npr. oči da bi vidjeli otiskane
riječi. Ali s druge strane to što vi zamjećujete leži izvan
Vaše svijesti. Predočene slike koje u Vama nastaju, stvaraju
se direktno i odmah iz dojmova primljenih posredstvom Vaše
sposobnosti vida.
Isto se može reći o svim drugim osjetilnim organima, koji
Vam omogućavaju da čujete, kušate, osjetite i njušite. Svi
osjetilni organi su povezni putovi, kojima možete spoznati
svijet izvan Vas samih.
Pamćenje se jednako tako nadograđuje preko iskustava vanjskog
svijeta pomoću objektivnih zapažanja, to znači, posredstvom
pet osjetila. Ovdje je na primjer slika jednog malog trokuta:
Taj trokut očito ima svoj bitak izvan Vas samih. Vidljiva
slika tog trokuta nastaje u svijesti neposredno kod uočavanja
trokuta.
Skrenite na trenutak Vaš pogled sa stranice koju čitate. Dok
gledate negdje drugdje, trebali biste se pokušati prisjetiti
trokuta kojeg ste upravo vidjeli. Predočite si trokut što
je jasnije moguće. Pokušajte to sada.
Sigurno Vam je bilo teže oblikovati sliku trokuta iz pamćenja,
nego ga direktno vidjeti sa svojim očima. To leži na tome,
da predodžbe iz pamćenja nisu tako intenzivne kao zapažanja,
koja se neposredno prouzrokuju u Vama preko osjetilnih organa.
Drugim riječima, možete živopisnije vidjeti neki predmet,
nego što ga se možete prisjetiti.
Spomenimo jedan primjer, koji će doprinijeti tome da razlikujete
proces razmišljanja od imaginacije. U najdaljem smislu riječi
moglo bi se reći, da se razmišljanje sastoji od dvije metode.
Naime od induktivne i deduktivne metode. Induktivna metoda
razmišljanja počinje u jednoj jedinoj prilici i tako u postepenom
napredovanju dolazi do općenitog zaključka.
U ovim primjerima se radi o dojmovima, koje čovjek prima putem
svojih osjetila. Pri tom se govori o realnosti. Imaginacija
se može smatrati nečim što "ne postoji", nečim što za čovjeka
nikad neće biti stvarna postojeća stvar u vanjskom svijetu.
Pretpostavimo si da sad mislimo na neko vozilo budućnosti.
Ono bi bilo tako uređeno, da na neki način može iz prostora
crpsti potrebnu pogonsku snagu, dakle iz jednog gotovo neiscrpnog,
korisnog izvora energije. Do danas naravno još nema takvog
vozila, i želimo predstaviti, da Vi do sad također još ni
jednom niste čuli ili vidjeli, nešto što nalikuje toj ideji.
Dakle mogućnost, da ta ideja postane stvarnost bi se mogla
ispuniti tek u budućnosti. U pogledu na sadašnje stanje Vaše
imaginacije, jedina stvarnost je da se ta slika tek u budućnosti
treba realizirati.
Dakle sad ne može niti jedna misao, ni predodžba u svakom
smislu biti apsolutni original. Misli ili predodžbe se uvijek
u izvjesnom omjeru moraju odnositi na nešto što je već prisutno.
Ovdje se uvijek mora raditi o jednom proširenju, obogaćenju
ili nekom drugom rješenju nečega što je već poznato.
Da bi se to objasnilo, obraćamo se već jednom spomenutom primjeru
vozila, čija se pogonska snaga može dobiti neposredno iz prostora.
Taj proces razmišljanja počinje s predodžbom vozila, prijevoznog
sredstva, koje nadmašuje sva već prisutna vozila. Ta misao
je takoreći točka, na kojoj imaginacija započinje. Kod procesa
imaginacije svijest projicira neku stvar ili stanje, koje
joj je dobro poznato, i jedno takvo znanje pripada u sadašnjost.
Postoje dvije različite osnovne vrste imaginacije, koje se
mogu nazvati "spontana" i "ciljana". Prisjetite se Vaših vlastitih
iskustava dok Vam sad nastavljamo objašnjavati te dvije vrste
imaginacije. Spontana imaginacija je iznenadni, intuitivni
dojam, koji u čovjeku može poteči od jedne misli koja se odnosi
na nešto što taj čovjek u tom trenutku zapaža ili misli.
Tako Vam možda u večernjim satima može biti potrebno prijeći
izvjesnu ulicu na mjestu, gdje ukazuje tzv. zebra ili pješački
prijelaz. Ali promet je sad još uvijek poprilično jak, a ulica
također nije posebno dobro osvijetljena, tako da nadolazeći
kamioni uopće ne bi bili u stanju vidjeti zebru već na odgovarajućoj
udaljenosti. Dakle ovdje postoji faktor nesigurnosti.
Dok započinjete prelaziti ulicu, u Vama iznenada zabljesne
misao, da bi se trebao izumiti jedan izvjesni električni stroj,
koji bi odozgo trebao svijetliti upozoravajućim svjetlom,
čim se na tom mjestu nalazi pješak, da bi obratio pažnju vozila
koja se približavaju zebri.
Pri tom je nebitno hoće li se ta misao koja je izronila u
Vašoj imaginaciji ostvariti ili ne. Ovdje je jedino bitno
da je ta misao spontano izronila, prouzrokovana je intuitivno
preko stanja u kojem ste se nalazili.
Ciljana imaginacija se s druge strane odnosi neposredno na
čovjekove stvarateljske aktivnosti. No ovdje postoji tendencija
da se u bilo kojem stanju proizvede promjena ili mijena. Razlika
između takve ciljane i spontane imaginacije se sastoji u tome
da se prva odnosi na nešto čemu se već prije posvetilo svoje
mišljenje i razmišljanje, dok to kod druge, spontane imaginacije,
nije slučaj.
Uzmimo kao primjer da ste možda trgovac, koji prodaje različite
vrste električnih uređaja. Sad ste izumili jedan novi uređaj
koji bi se trebao dobro prodavati, kad bi Vam bilo moguće,
dovoljno upoznati kupce s njegovim funkcijama. Zbog toga želite
Vašim kupcima poslati jedan poseban letak, da bi odmah mogli
zadobiti njihovu pažnju. Da bi to postigli, naravno da običan
prikaz fotografije uređaja, koji je osim toga vrlo kompliciran,
ne bi bio dovoljan. Pitanje je dakle: Kako bi se moglo na
fascinirajući način približiti kupcima funkcija tog uređaja?
U sljedećem vremenu dakle mislite o tom slučaju, dok se u
Vašoj svijesti ne pojavi jedna blistava ideja: u Vašoj svijesti
vidite onu posebnu slikovnu predodžbu uređaja koji se novo
uvodi, koja bi trebala ukrasiti prvu stranicu Vašeg prospekta
o tom novom uređaju poput nečega što izrazito privlači Vaš
pogled. To je primjer ciljane imaginacije.
U slijedećem nastavku opisat ćemo Vam nekoliko jednostavnih
vježbi, s kojima možete pobuditi i razvijati Vašu imaginaciju.
Iz arhiva R.C.
Copyright © 2006. AMORC - Forum. Sva prava
pridržana. Ni jedan dio ove publikacije ne može biti reproduciran
u cijelosti ili djelomično bez pismene dozvole izdavača.